Godt Budskap

View Original

NWP Havbruk girer kraftig opp i kampen mot lakselus og miljøutfordringer innen havbruk

av Geir Dahle - for Godtbudskap.no
Artikkelbilde: NWP`s nytilsatte utviklingssjef Jan Henning Rysjedal


Med rekordomsetning, ny aktør på eiersiden og med innovasjon som spydspiss, setter NWP nå inn et ekstragir i sin storstilte satsing mot havbruksnæringen.

Kvalitet og kunnskap har vært to av stikkordene for suksessen Nordhordland-selskapet har opplevd de siste årene. Med produkter som luseskjørt, ferskvannsbasseng og Midt Norsk Ringen har NWP blitt en viktig leverandør leverandør til oppdretts- og havbruksnæringen.

Mot nytt rekordår

Det er i god stemning hos NWP for tiden. Fra venstre: Daglig leder og medeier Arne Dalland, produksjonsmedarbeider Eirik Vikebø og prosjektleder og medeier Arild Folkedal.

- I 2016 mer enn doblet vi omsetning, og alt før 2017 er omme, ser det ut til at vi kommer vi til å slå fjorårsrekorden på 87 millioner kroner, forteller grunnlegger og daglig leder Arne Dalland.

Han er fornøyd med at selskapet han leder i løpet av de tre siste årene har mer enn tredoblet arbeidsstokken - fra 19 til 55 ansatte.

Dalland forteller at en av suksessfaktorene i 2017 har vært søkelyset bedriften har rettet mot driftsøkonomien til sine kunder.

Fokus på kundens økonomi

- NWP tar et større ansvar opp mot å sikre at våre kunder får best mulig driftsøkonomi ved bruk av våre produkter. Alle bidraf for å senke kostnader i havbruksbransjen må få større fokus. Dette er jo spesielt viktig i kampen mot lakselus og et bedre miljø, understreker Dalland, og utdyper:

NWP har fokus på hele verdikjeden til kundene. Her monteres ferskvannsbasseng for kunde.

- Blant annet har vi sett at befaring ute på anlegg, filming av ulike caser, samt det å trigge kundens engasjement gjennom bl.a. foredrag og gruppearbeid, gir svært gode resultater som leder til mer effektiv drift.

Ny mann på eiersiden

Ved siden av økt oppmerksomhet mot driftsøkonomi, har selskapet denne høsten fått inn en ny, men langt fra fremmed, aktør på eiersiden.

Tidligere Framo-sjef Ivar Karsten Johannessen kjøper seg inn på eiersiden i NWP AS, og vil involvere seg sterkt i selskapets drift. Johannessen, som har vært styreleder i selskapet siden 2008, mener man bare har sett starten på hva som er mulig å få til..

NWP styrkes på eiersiden av tidligere Framo-sjef Ivar Karsten Johannessen t.h. 

- NWPs evne til å lytte til markedet og levere konkurransedyktige produkter preget av kvalitet og kunnskap, har virkelig imponert meg. Dette er derfor en reise jeg har lyst til å være på - og jeg bidrar gjerne der jeg kan, sier den nye eieren.

NWP med nytt innovasjonsselskap

Johannesen har latt seg begeistre av flere nye innovasjonsprosjekter der ledende aktører på kundesiden er involvert. Og nettopp innovasjon og utvikling av nye produkter står i høysete når NWP nå formaliserer sitt fokus på nyskapning gjennom et eget innovasjonsselskap - NWP Development. Målet med den nye selskapet er at nyvinningen skal bidra til ny vekst for kundene.

- En av ambisjonene våre er å bidra aktivt med innovasjon på produkter som skal ha kvaliteter som kan løse miljøutfordringer og fremme vekstmuligheter for havbruksbransjen. I tillegg skal vi også ha et sterkt fokus på gode løsninger som gir kundene en bedre driftsøkonomi.

Bred kompetanse

NWP hever kompetansen innen innovasjonsprosjekter med nylig tiltrådt leder for utvikling i NWP Development, Jan Henning Rysjedal.

Det sier Jan Henning Rysjedal, som nylig tiltrådte som leder for utvikling i NWP Development. Han har bl.a. bakgrunn fra Schlumberger, der han bl.a. har arbeidet med utvikling og produksjon av seismisk utstyr.

- Vår nye utviklingssjef har lang erfaring fra produksjon og produktutvikling, noe som vil gi NWP en tung og bred kompetanse innenfor innovasjonsprosjekter, samtidig som det  er med på å sikre effektiv og god prosjektfremdrift, konkluderer Arne Dalland, som også blir daglig leder for det nye innovasjonsselskapet.


Fakta om Norwegian Weather Protection

Norwegian Weather Protection AS har over 30 års erfaring med leveranser til havbruk, og har i dag det mest moderne og det mest effektive produksjonsapparatet som finnes i Skandinavia. Bare i 2016 laget de over 110 forballbaner med skreddersøm av duk til luseskjørt og leverte totalt ca. 900 skjørt til kunder i hele Norge.