Valgte skreddersydd pakkeløsning med full forutsigbarhet og god logistikk
Da Cramo Bergen skulle finne renholdspartner for sitt nye bygg, endte de opp med en god facilty-pakke fra en engasjert lokal leverandør.
Av Geir Dahle
Det dufter umiskjennelig av ferskt brød i det vi ankommer Cramo Bergens nye lokaler i Haukås næringspark. Det gjør det for såvidt hver formiddag. Da gjør nemlig Mr. Cleans Karolina Sierska klar dagens smørelunsj for 25 ansatte i kantinekjøkkenet hos utleiegiganten. Osteskiver høvles én etter én, kjøttpålegg legges sirlig på fat, samtidig som salat, tomat, agurk og nykokte egg settes fram på kjøkkenbenken, der de ansatte kan forsyne seg.
Enkelt og oversiktlig med en aktør
Slik har det vært siden Cramo i begynnelsen av 2018 inngikk avtale med Mr. Clean om leveranse av renholdstjenester og kantinedrift til Nordre Brurås 20, som er adressen hvor Cramo Bergen har hatt tilhold det siste året.
- Da vi samlokaliserte våre tre lokale kontor her på Haukås var vi opptatt av å finne én solid og pålitelig partner på renhold. Ettersom vi også hadde behov for å kjøpe inn flere facility-tjenester var vi på utkikk etter leverandører som kunne tilby et bredt spekter - rett og slett en totalleverandør, forteller avdelingsleder Bjarte Kvamme hos Cramo Bergen.
Skaper synergieffekter
Han legger ikke skjul på at han og de Cramo-ansatte er veldig godt fornøyd tjenestene som Mr. Clean leverer til den største Cramo-avdelingen på Vestlandet. Pakken fra Mr. Clean rommer foruten daglig renhold, kantinedrift og hygieneservice også ukentlig matteservice. Mr. Clean produserer, leverer og håndterer logomatter til Cramo.
- I likhet med Mr. Clean opererer vi et marked der konkurransen er tøff. Det gjør at vi nok begge har et fokus på både pris og kvalitet, samtidig som man forsøker å få noen synergieffekter ut av det hele. Mr. Clean leverte et meget godt tilbud i skarp konkurransen med andre aktører, men det var først og fremst logistikken, enkelheten og engasjementet deres, som ble avgjørende da vi skulle velge en samarbeidpartner, forteller Kvamme.
Fleksibel løsning
God logistikk og fleksible løsninger er noe av det Kenneth Bergesen trekker fram som sentrale kvaliteter i pakken som Cramo daglig nyter godt av. Han er salgs- og markedsansvarlig hos Mr. Clean.
- Vi forsøker å utnytte den tiden vi er ute hos våre kunder mest mulig effektivt. Derfor finner Karolina frem vasketrallen etter at hun har gjort klar smørelunsjen og går i gang med renhold av administrasjonsdelen av den 2000 kvadrat meter store bygget, forteller Bergesen.
Mens de ansatte i Cramo koser seg med smakfull kantinelunsj, får Karolina rengjort gulv og andre flater, inkludert nødvendig hygieneservice, noe som blant annet innbefatter påfyll av blant annet såpe og toalettpapir.
Null dødtid
- Ved å bruke én leverandør for både kantinedrift og renhold, kan våre medarbeidere rullere fra en oppgave til en annen. Timen mens de ansatte spiser blir benyttet fullt ut til renhold, før lunsjen skal pakkes ned og ryddes bort igjen, forklarer Mr. Cleans markedsansvarlig.
Kvamme i Cramo nikker samstemt og skyter inn:
- Vi liker å kalle det en dobbelt vinn-vinn-situasjon - der både selskapene, men også de ansatte i Cramo og Mr. Clean har nytte og goder av løsningen med totalleverandør.
Inn i avtalen mellom renholdbedriften og maskinutleieren finnes også et punkt knyttet til spesialrengjøring. Her er det ofte snakk om grovere, og litt tyngre rengjøring av maskiner som kommer inn fra oppdrag, ofte tilgriset av betong eller maling.
- Dette er noe vi bestiller hos vår totalleverandør når det er behov for det, forteller Kvamme.
Trår til når det trengs
- Mr. Clean sitter dessuten med kompetanse som vi kan kan dra veksler på i sesongtopper, når vi selv ikke har kapasitet til å ta det. Det gjelder blant annet operatører til lifter, der vi har fått kjærkommen assistanse fra Mr. Clean, opplyser avdelingslederen i Cramo Bergen.
Kvamme framhever tilpasningsdyktigheten til Mr. Clean - en egenskap han verdsetter hos sin totalleverandør, som har kunder fra Os i sør til Mongstad i nord.
- De er rask på pletten og leverer varene slik vi forventer, og gjerne enda litt bedre. Skulle det være behov for justeringer i en periode, er det null problem. Det ordner seg alltid med en gang, skryter Kvamme før han utbryter:
- Nei, nå har det rumlet godt og lenge i magen. Nå må vi få en slutt på bråket, humrer avdelingslederen og beveger seg i retning kantinen, der stemningen er god og der resten av Cramo-gjengen er godt med spisingen.
Kantinen som ladestasjon
Kvamme forteller at smørelunsjen er noe de ansatte setter stor pris på.
- Spisetiden er utvilsomt blitt en viktig driver for trivselsfaktoren hos de ansatte. Lunsjen er, og skal jo være, et sosialt avbrekk i en ellers hektisk arbeidsdag. Hos oss merker vi at den alltid smakfulle smørelunsjen som Karolina tilbereder for oss, skaper energi og begeistring hos våre medarbeidere. Dette ser vi igjen i form av økt trivsel og arbeidsglede, sier Bjarte Kvamme i Cramo Bergen.
Fakta om Mr. Clean
Mr. Clean AS startet som rengjøringsbyrå i 1992, tuftet på Bergesen Gruppen AS. I 2001 ble det opprinnelige selskapet omgjort til holdingselskap og det ble etablert et nytt driftsselskap med navnet Byggrengjøring AS. I 2001 etableres også nytt selskap for renseri og vaskeritjenester. Det etableres etter hvert flere renseri-avdelinger som i 2006 endrer navn til Mr.Clean AS. I 2018 samlet de alle drifts-selskapene under paraplyen Mr. Clean AS.
Mr. Clean AS har som målsetting å være en attraktiv og aktuell total-leverandør av alle tjenester innenfor renhold, kantine og eiendomsservice.